Na konci minulého století se v Turíně bráchové Zublenovi pustili do budování kapely Soul Seller. Trvalo dvanáct let, než se prokousali k prvnímu albu a dalších pět, než udělali další studiový krok. Pro příznivce hard rocku, které oslovil konglomerát vlivů osmdesátek i moderny, mám dvě zprávy. Ta první (dobrá) je, že melodika, se kterou se Zublenovic hoši a jejich parta prezentovali na prvním albu, se nemění, stejně jako vydařená producentská práce Alessandra del Vecchia. Ta druhá (u které už to vážení dobrá – špatná nemusí být tak jednoznačné) je, že v Soul Seller se vyměnila celá polovina sestavy, přičemž v první řadě změna u mikrofonu a v druhé řadě relativně výrazné využití klavíru samozřejmě mělo vliv na finální výraz kapely.
„The Matter Of Faith“ je jízdou na pocitové houpačce. Soul Seller, jak výše naznačeno, se občas přitulí k moderně, občas se ohlédnou do minulosti, občas chtějí znít ostře a občas jim nevadí stavět až na popově sladké melodii. Lehce nosovému a převážně jemnému hlasu Erica Concase svědčí spíš ta jemnější poloha a možná je škoda, že Soul Seller nechtějí jednoznačně vstoupit na území klasického A.O.R. a udělat svoji nahrávku konzistentní a pocitově vyváženou. Vezměte úvodní dvě skladby – šlapavá „Neverending“ ukáže, že Concase umí velmi šikovně propnout svoje hlasivky, lehoučká, až rádiově přístupná melodie je poměrně chytlavá a přitom to všechno zní tak spokojeně, že si říkáte, že jemnější podobu rocku si už těžko lze představit, čemuž napomáhá i volnější pasáž, ve které nelze přehlédnout černobílé hrátky a tuto atmosféru neohrozí ani zlehka štípající sólová kytara. Příjemný začátek. Následující „Given To Life“ však ukáže, že lze do rocku propašovat i tanečně neškodnou melodii a popovou atmosféru (viz. třeba užbluňkané klávesy v úvodu), přičemž tahle sladká poloha nezní rockersky urážlivě, nicméně její zařazení na úvod alba působí jako varování, že Soul Seller mohou zajít ještě dál. Tou hranicí se pak stane pomalá „Memories“, neškodně načančaná sladkost (tento pocit umocní i sbory), kterou Concas opět spasí šikovností svých hlasivek. A pak se najednou v „Get Away From The Light“ Soul Seller vytasí s ostřejším výrazem a silnou atmosférou a odstartují výrazný melodický kolotoč, který ve většině položek druhé poloviny alba sílí. Ovšem jakékoliv snahy o dravější vyjádření Soul Seller, když rovnou nerozmělní, tak alespoň utlumí sladkou polevou.
Tak trochu kulisovka, které chybí nějaká přesvědčivější stránka. Soul Seller jsou jako negativ Chytré Horákyně. Sice se tlačí do moderny, ale nechtějí být moderní, navazují i na hard rockovou historii, ale nechtějí znít staromilsky, nevadí jim koketovat s melodičností dospěláckého rocku, ale přitom nechtějí sázet na vzletnost, pustí se i do popových nálad, ale je zřejmé, že spojování s popovou scénou by jim radost neudělalo. Vzniká tak paradoxní stav, že veškeré momenty, které mohou znít osobitě, kapela sama tlumí. „The Matter Of Faith“ je prostě příliš dobrá na to, aby jí člověk úplně zavrhnul, ale příliš nevýrazná na to, aby v ní hledal nějaké zlomové okamžiky. Nevím, jestli může existovat vzrušující neutrálno, ale Soul Seller se o tenhle stav vydatně pokouší.
|