Pryč s bledým císařem! Pryč se "Say10"!… Letošní svátek svatého Valentýna proběhl vcelku klidně. Marilyn Manson totiž svou novou desku nevydal. Dlouhou dobu tvrdil, že právě letošního 14. února vypustí do světa svou novinkovou kolekci „Say10“. Jenže se něco zadrhlo..., nebo to všechno byla promyšlená marketingová strategie? Jisté je, že najednou bylo ticho. Jen do začátku září. To totiž Manson vypustil svůj singl a klip „We Know Where You Fucking Live“ a oznámil, že novou desku vydá 6. října. Ale žádné „Say10“, ale „Heaven Upside Down“. Na efekt si Mr. Warner vždycky potrpěl...Proto také ten skorošokující nový videoklip a rádobydrsný singl odkazující až někam k „Antichrist Superstar“.
Jenže „Antichrist Superstar“ loni oslavila dvacátiny a poslední deska, dva roky stará „The Pale Emperor“ se Mansonovi na mizérii posledních let až výsostně povedla, tak proč by se měl vracet. Navíc prodejní čísla minulé desky nebyla nijak nepříznivá a to je pro umělce Mansonova typu vždycky důležité hledisko. Ale budiž, budeme tedy věřit, že tohle byl jen čistě umělecký záměr. Musíme si na druhou stranu ale položit otázku, jestli dokáže chlápek, kterému táhne na padesátku, zapůsobit alespoň z poloviny tak, jako když mu bylo pětadvacet. Zvláště na mladší publikum, na které byla vždycky Mansonova hudba cílena…
Od poloviny minulého desetiletí se v Mansonově tvorbě něco zlomilo a sám velký performer si doslova musel protrpěl odbobí desek „Eat Me, Drink Me“ a „High End Of Low“, sžírán vlastními psychickými problémy. Pak trochu zvedl hlavu na „Born Villain“ a nakonec se dokázal vrátit s novou tváří na „The Pale Emperor“. Jenže nic z toho neplatí, novinka totiž ukazuje, že krize neskončila a že mety dobyté v letech 1996 až 2003 jsou pro Mansona v současné době zase dál, než tomu bylo před dvěma lety.
On už ledacos naznačil zmíněný singl „We Know Where You Fucking Live“, který se snažil hrát na provokativní strunu i s psychojeptiškami ve videoklipu, ovšem člověk si nemohl nevšimnout, že agresi je tentokrát podřízena celá skladba, čímž se celkem chabě zastírá její bezzubost a hudební nenápaditost. Singl nemusí přece jen charakterizovat vyznění celé desky, mohl se v tu chvíli ještě uklidňovat fanoušek. Ale v případě „Heaven Upside Down“ tomu tak bohužel není a průměrná „We Know Where You Fucking Live“ patří k těm výraznějším skladbám na albu. Nejlepším určitě ne, ale nejhorším také ne.
On nepřesvědčí ani otvírák „Revelation 12“, který se snaží bouřit v odpočítávaném refrénu, ale jeho zuby jsou ostré jako obroušené stoličky jezevčíka. Plíživá „Tattooed In Reverse“ sice může zaujmout Mansonovým silovým zpěvem, který ještě stále patří k největším devizám jeho (i současné) tvorby, ale výraznější moment aby člověk pohledal. Naštěstí deska má i světlejší okamžiky. Mezi ně můžeme řadit pozvolna se rozjíždějící „Say10“ se zlověstně šeptajícím zpěvákem, kde velký kus práce odvádí Tyler Bates, kytarista a klávesista v jedné osobě, když zejména jeho klávesy dokáží vytvořit slušnou atmosféru. Svůj vrchol si pak „Heaven Upside Down“ odbyde v „Kill4Me“, jenž vyniká především díky výraznému refrénu a gotické či dokonce postpunkové náladě a v následující „Saturnalia“. V tu chvíli to vypadá, že „Heaven Upside Down“ ještě bude vynikající deska.
Není. „Jesus Crisis“ ještě jakžtakž drží krok, ale s „Blood Honey“ a titulní skladbou už se zase odhalují slabiny současné Mansonovy tvorby. Situace se snaží zachránit ještě závěrečná „Threats Of Romance“, která po pekelně nudném pochodovém úvodu rozjede hru na barové blues, což je tvář, která na minulé desce Mansonovi slušela velmi dobře. Jenže je to pořád málo. Pořád málo na to, aby „Heaven Upside Down“ snesla srovnání s nahrávkami ze zlaté Mansonovy éry.
|