V roce 2016 spatřil světlo světa projekt Kreyson Memorial, jehož založení mělo jediný cíl - turné k 25. výročí od posledního koncertu k podpoře dnes už legendárního alba "Anděl na útěku". Hlavním tahounem tohoto projektu (svým názvem nápadně připomínajícím vzpomínkové turné Arakain Memorial pod taktovkou bývalého frontmana Aleše Brichty) ovšem není hlavní tvář Kreyson, zpěvák Ladislav Křížek, ale kytarista Daniel Krob. Ten se nechal slyšet, že hity z této desky chce opět nabídnout publiku v živé podobě, neboť je od roku 1991 nikdo neslyšel, ačkoliv skladby z tohoto alba Ladislav Křížek s kapelou Kreyson živě hraje již od roku 2007. Turné Kreyson Memorial pochopitelně neproběhlo v původní sestavě, neboť většina bývalých členů má dnes své vlastní projekty, navíc se Ladislav Křížek vyjádřil v tom smyslu, že o projektu nevěděl, a bere jej jako hudební krádež ze strany Daniela Kroba. Po sérii koncertů bylo oznámeno, že projekt se mění na regulérní kapelu a tato cesta vedla až k aktuálnímu vydání studiového alba "Strážci plamenů"... Ponechme stranou veškeré další aspekty, týkající se situce kolem Kreyson Memorial a pojďme se zaměřit čistě na obsah aktuálně vzniklé nahrávky.
Pohled na booklet dává jasný signál, že by mělo jít o přímý návrat k samotnému "Andělovi". Vše je zahaleno do černé barvy, ve které uprostřed září dávné logo (které se trochu mlátí s pojmem "Memorial" v názvu kapely). Album se natáčelo ve studiu "Gallery Sound" na Plzeňsku a mimo jedenácti autorských skladeb se na něm nachází i bonus v podobě skladby "Lásko, voníš deštěm" od zpěvačky Marie Rottrové.
Album otevírá titulní skladba "Strážci plamenů", která snad vypadla z poslední desky Turba. Zvuk je kvalitní, křišťálově čistý, kytary si přesto nesou patřičnou tvrdost. Snad jen bicí jsou poměrně nevýrazné a klávesové party spíše ruší, než aby obohatily skladbu, která se drží ve stylu tradičního heavy metalu. Hlas Petra Dolénka je vyzrálý (místy připomínající Miroslava Chrástku z Turba), bohužel však ve všech položkách zpívá v téměř totožné poloze, přičemž pomalejší skladby by si zasloužily daleko více hlasového procítění a střídání nálad. Deska nabízí hned několik potencionálních hitů v podobě skladeb "Prachy" (na koncertech bude mít jistě úspěch), "Trojský kůň" nebo "Motorka" (hlavní tahoun desky), několik šedých myší ("Já tě znám", "Tisíc tváří", "Tak mi neříkej") a jeden omyl v podobě závěrečné "Sbohem, kamaráde". Vyznání pro zemřelého kamaráda sice může mít pro kapelu osobní význam, ale na desku se jeho atmosféru přenést nepodařilo, proto je jak po textové, tak hudební stránce nejslabším bodem desky. Možná bylo lepší skončit u "Posledního závodu", který se nese v téměř speed metalovém tempu, které kapele sedí. Škoda jen, že Dolének nepustil z hlasivek ještě více energie a nezaječel jako na koncertech, falzety mu totiž nedělají žádný problém. Teorii o autorských skladbách silně nabourává položka "Trumfy", která je absolutní kopírkou skladby "In Your Face" ze soundtracku ke hře Cobra 11 Nitro.
Pokud by kapela neměla ve svém jménu pojem "Kreyson" a album "Strážci plamenů" nemělo být přímým následovníkem desky "Anděl na útěku", asi bych s ním neměl větší problém. Několik skladeb je zdařilých a je slyšet, že pánové již mají něco za sebou. Celkově se však jedná o průměr, který se posledním deskám kapel Arakain, Citron, Limetal či Motorband zkrátka nemůže rovnat. Navíc - a to je zásadní - na albu neslyším ducha kapely Kreyson, a tím nemyslím jen absenci Křížkova hlasu, ale i jeho skladatelského a textařského umu, který společně se schopnostmi Jaroslava Bartoně dělal ten opravdový ksicht kapely. Pokud tohle má být ten skutečný Kreyson, tak se raději vrátím k poslechu "Anděla na útěku". |