O comebacku Europe se začalo uvažovat už v roce 1998. "Mic (Michaeli) a Ian (Haughland) mě navštívili v Irsku a pak jsme volali Johnovi do L.A. a řekli jsme si, že je možná teď ten pravý čas všechno nastartovat znovu," řekl tehdy Joey Tempest, ovšem sám byl zaneprázdněný sólovou kariérou, že pro tu chvíli všechno zůstalo jen ve fázi několika rozhovorů. První skutečně razantní krok ke znovusjednocení kapely přišel na Silvestra 1999, kdy k oslavám nového milénia byla natočena tehdy moderní technoverze "The Final Countdown" a Europe vystoupili na oslavu Nového roku 2000 na velkolepém koncertu ve Stockholmu. Otázku kolem kytarového postu vyřešila kapela šalamounsky, když se na show objevil jak John Norum, tak Kee Marcello. "Pokud Europe budou v budoucnu znovu fungovat, bude to se dvěmi kytarami. Právoplatnými členy jsou jak John, tak Kee," tvrdil tehdy Tempest.
Jenže přišel rok 2003 a světem prolétla zpráva, že Europe se dávají znovu dohromady a fotky jasně ukazovaly, jak se Tempest před třemi lety mýlil. Z Europe byla opět pětice, když se kapela vrátila k sestavě, která natočila "The Final Countdown" a proto v ní chybě Kee Marcello. Diplomatické vysvětlení znělo, že je Marcello zaneprázdněn vlastními projekty, ovšem zlé jazyky tvrdili, že Norum nechtěl v kapele druhého kytaristu. Oznámená sestava a následně ohlášená comebacková deska fanouškům zrychlila tep, protože se hned začalo spekulovat, zda Europe natočí nový "The Final Countdown". Kapela jen krčila rameny a na otázky budoucího znění odpovídala spíše vyhýbavě a sám Norum tvrdil, že je čas jít s dobou. 15. září 2004 pak do éteru vylétl pilotní singl "Got To Have Faith" a fanouškům spadla brada. Úvodní zkreslený refrén sice mohl odkazovat někam k hard rocku osmdesátých let, ovšem masivní nástup celé kapely s tehdy ultramoderním soundem ukázal trend zcela opačný. Silný akcent grungeového a alternativního hnutí prostupoval celou skladbu a to, že člověk poslouchá Europe, bylo jasné jen z projevu Joeyho Tempesta, který za ta léta nedoznal žádných změn. Klasické melodie kapely zůstávaly v singlu schovány spíše pod povrchem a v tu chvíli bylo jasné, že nové "The Final Countdown" se konat nebude. Tomu ostatně napovídala i civilní image členů, kdy se dokonce bubeník Ian Haughland objevil s holou hlavou. "Říkal jsem si, že když může mít holou hlavu Chris Slade z AC/DC, tak proč bych se neostříhal i já," šklebil se Haughland.
"Got To Have Faith" comebackovou desku "Start From The Dark" charakterizuje takřka dokonale. Europe jako kdyby chtěli popřít to, kam se s posledními třemi deskami ("The Final Countdown", "Out Of This World" a "Prisoners In Paradise") dostali a natočili ostrou moderní nahrávku, která mohla sice odkazovat například k debutu nebo "Wings Of Tomorrow", čili k předpopmetalovým dobám, ale zároveň se dívala ostře do budoucna. Najdou se zde věci, z nichž cítíte klasické Europe (pokud si odmyslíme tehdy soudobý sound), jako je titulní "Start From The Dark" (jistě největší hit desky) nebo balady "Hero" a "Settle For Love", ale přece jen ten šok z celkového vyznění desky byl příliš velký.
Fanoušky věci typu "Flames", "Wake Up Call", "America" nebo "Spirit Of The Underdog" rozdělily na dva nesmiřitelné tábory. Jeden chválil moderní přístup kapely a hutný hardrockový sound s podladěnými nástroji a druhý šmahem Europe odsoudil jako partu, která potřebuje honit trendy a zalíbit se mladšímu publiku. Neusmířili je ani čtyři balady, protože žádná další "Carrie" nebo "Tomorrow" se nekonala. Klasičtěji znějící "Hero" a "Settle For Love" nevykazovaly tak hitové ambice (i když druhou jmenovanou lze považovat za klasickou skladbu Europe) a další dvě "Reason" a "Roll With You" se prodíraly hustou kocovinou devadesátých let, kde byl opět cítit opar Seattlu a dokonce i vlivy Alice In Chains nebo Pearl Jam.
Europe tak předhodili světu nahrávku, která byla ve své podstatě velmi kontroverzní a mohli jen čekat na to, jak jí publikum dokáže přijmout. Byl to velmi odvážný krok, v podstatě do tmy (na rozdíl od názvu alba...), který ze zpětného pohledu vyšel a ukázal kapele cestu do dalších let. Europe na "Start From The Dark" zaexperimentovali a dokázali, že se obejdou bez honosných hitů a popmetalových berliček. Museli se obejít i bez velkých koncertních prostor, protože se pakovali do menších hal a leckde i klubů. Ovšem zdálo se, že to Tempestovi a spol. nevadí. Svorně do tisku prohlašovali, že už rozhodně další "The Final Countdown" nenatočí a že jsou spokojeni s tím, jak teď Europe zní. "Start From The Dark" tak přenesla kapelu přes práh moderní doby a nastavila jasnou laťku pro věci budoucí, kdy se Europe (zejména v následující desetiletce) už definitivně zbavili pozlátka oamdesátých let.
|