Nestává se často, aby se mi při poslechu metalu vybavovala jména z úplně jiných hudebních žánrů. V případě nové desky brooklynských black metalistů Liturgy jsou to jména jako Pierre Jodlowski, Yann Robin, Zeno Baldi, Du Yun či Franck Bedrossian. Skladatelé současné moderní experimentální klasické hudby. A také známější Olivier Messiaen.
Podivínský, duchovně založený black metalista Hunter Hunt-Hendrix, který v roce 2005 Liturgy jako jednočlenný projekt vymyslel, už v počátku sepsal extatický esej o potřebě znovuzrození black metalu. Byly v něm vzletné úvahy o filozofii, metafyzice, povaze Boha a také vlastní teorie "transcendentální kabaly". Jednočlenné black metalové projekty nejsou nic výjimečného, vzpomeňme třeba Burzum, taktéž náboženské motivy nejsou této hudbě cizí, stejně jako zvukové experimenty. Nicméně Hunter Hunt-Hendrix to celé pojal na solidní myšlenkové výši. A taky se neorientoval jako většina blackerů vyhraněně protikřesťansky, pohansky. On křesťanství uznává jako silné učení, které chce převýšit. Mimořádně ambiciózní cíl, chtělo by se poznamenat.
Po třech letech přibral do party další muzikanty a společně nahráli první řadové album "Renihilation". Jde o dlouhé kytarové plochy - přiznává vliv Swans - podložené blast-beaty, které Hunter Hunt-Hendrix nazývá burst-beaty, což má být nějaká modifikace (i když já žádný rozdíl neslyším), a manickým nepřerušovaným screamem.
S pozdějšími alby se objevilo mnohem více různých poloh a nálad, výrazně se rozšířilo nástrojové obsazení.
V roce 2019 přišla obměna na pozici basáka a bicmena a loňské album "Origin Of The Alimonies" se stalo nejkomplexnější a nejpropracovanější deskou Liturgy. Při nahrávání asistovalo osm hostujících hudebníků, všechno hráči klasické hudby, kteří obohatili album o zvuk fléten, saxofonů, trubek, houslí, viol, violoncell, varhan nebo harfy. V některých skladbách jako v úvodní "The Separation Of HAQQ From HAEL" nebo v "OIOION´s Birth" jiné než klasické nástroje neuslyšíte. Album vrcholí předposledním čtrnáctiminutovým opusem "Apparation Of The Eternal Church" (neboli "zjevení věčné církve"), což je cover vážné, gigantické varhanní skladby francouzského modernisty Oliviera Messiaena. Není těžké pochopit, proč zrovna ona Hunter Hunt-Hendrixe tak lákala.
"Origin Of The Alimonies je i na poměry experimentálního black metalu velmi extrémní deska. Ne ve smyslu tvrdosti nebo temna, ale v použití hudebních postupů z moderní klasické hudby, jako je totální serialismus a podobně. Není lehká na poslech a určitě ne pro každého.
|