V druhé polovině osmdesátých let zažívali Manowar velmi úspěšné období. Přestože z komerčního hlediska se americké čtveřici poměrně dařilo, atmosféra uvnitř kapely zrovna dvakrát růžová nebyla. Joey DeMaio získával nad chodem ansámblu stále větší moc a pomalu začal ostatní členy odstrkovat na vedlejší kolej, což velmi nelibě nesl Ross The Boss, který na úspěchu Manowar měl bez diskuzí nemalý podíl. Zatímco Joeyho pozice v kapele nezastavitelně sílila, Rossova naopak stále slábla. Na desku "Fighting The World" se nedostala ani jedna jeho skladba a na následujícím albu "Kings Of Metal" byla situace jen o málo lepší, když mu bylo přiznáno spoluautorství dvou písní. Vše nakonec vyústilo v Rossův nucený odchod, který přišel v momentě, kdy čerstvě dokončená šestá studiová deska „Kings Of Metal“ směřovala na pulty obchodů.
Naštěstí se nálada uvnitř skupiny ani v nejmenším nepromítla do kvality připravovaného materiálu. Jestli v případě předchozího počinu se kapela vydala cestou svižných chytlavých písní, na "Kings Of Metal" vsadila především na pestrost a pompéznost, což se ukázalo jako správná volba. Kapela zde dokázala ve správném poměru namixovat prověřené postupy, na které byli její příznivci léta zvyklí a nové prvky, jenž prezentují Manowar jako stylotvorné inovátory, kteří se nebojí jít až na hranu kontroverze. Kapela ukázala odvahu hledat hranici toho, co jsou fanoušci ještě ochotni skousnout. Stejně jako u minulé desky, ani zde nebyl k nahrávání připuštěn Scott Columbus, jehož roli znovu nahradily naprogramované bicí.
Nahrávku otvírá pekelně divoká jízda "Wheels Of Fire", jež svou rychlostí a melodičností odkazuje na předešlou studiovku "Fighting The World". Titulní skladba se pro svůj přehnaně sebevědomý text a příjemné pochodové tempo stala okamžitě kapelní hymnou a přízvisko "Kings Of Metal" zůstalo americké čtveřici již natrvalo. Poprvé ve své historii se Manowar pustili do klasické „rádiové“ power balady a výsledek je více než ohromující. Ericův emocemi napěchovaný projev za doprovodu ladných tónů klavíru má ohromnou sílu a ploužák "Heart Of Steel" se tak okamžitě zařazuje mezi nejvýraznější skladby kapely. Na B straně singlu "Kings Of Metal/Herz aus Stahl", který vydání desky předcházel, se dokonce objevil v německy nazpívané verzi. DeMaiovy baskytarové sólovačky jsou už na albech Manowar běžnou záležitostí, takže "Sting Of The Bumblebee" nikoho nepřekvapí. Tentokrát si však pan kapelník namísto vlastní etudy vzal na paškál dílo vážné hudby - skladbu "Let čmeláka" od Nikolaje Rimského - Korsakova.
Snahu o maximální bombastičnost dotáhli Manowar k dokonalosti ve skladbě "The Crown And The Ring (Lament Of The Kings)", kde si k neradosti svého labelu přizvali ke spolupráci stohlavý mužský sbor, aby nahráli za doprovodu kostelních varhan majestátní opus, který hravě strčí do kapsy kdejaký hollywoodský soundtrack. V uhlazené "Kingdom Come" směřují Manowar pro změnu až do hájemství AOR. Vrchol alba a v podstatě i celé tvorby kapely přichází se skladbou "Hail And Kill". Tato zuřivá bojová hymna, kde pánové Joey DeMaio a Ross The Boss společně stvořili jeden z nejgeniálnějších riffů v historii heavy metalu, svou silou rozdrtí vše na padrť. Nemalý podíl na tom má svým hlasovým eskamotérstvím Eric Adams.
V úvodu zmíněná kontroverze zcela pasuje na položku s názvem "The Warriors Prayer". Příběh, který vypráví dědeček svému vnukovi, totiž rozdělil fanoušky skupiny na dva tábory. Jedni oceňují odvahu kapely umístit na desku čtyři a půl minuty mluveného slova a učí se jej nazpaměť. Druzí nechápavě kroutí hlavou a děkují člověku, který přišel s nápadem vybavit přehrávače tlačítkem s dvojitou doprava směřující šipkou a nápisem "F.F.". Nahrávku uzavírá typický Manowar song "Blood Of The Kings" s chytlavým refrénem, nekonečně protahovaným koncem a textem oslavujícím kapelu a její příznivce, do kterého se šikovně podařilo propašovat odkazy na dosavadní tvorbu americké čtveřice i netradičně pojaté poděkování skalním fanouškům z různých koutů Evropy.
Záměrně nebyla zmíněna skladba "Pleasure Slave", která má status bonus tracku a na některá vydání desky se vůbec nedostala. Svou kvalitou za zbytkem alba lehce pokulhává, vyčnívá ale svým poněkud kontroverzním textem. Pánové zkrátka věděli, jak na sebe upoutat pozornost. Sázka na pestrost a neotřelé postupy se kapele po všech stránkách vyplatila. Deska "Kings Of Metal" slavila obrovské úspěchy a Manowar díky ní upevnili svoji pozici mezi čelními představiteli žánru. Dodnes je nejen nejúspěšnější (a pro mnohé fanoušky jednoznačně nejlepší) nahrávkou kapely, ale stala se naprostým kultem patřícím do zlatého fondu rockové hudby.
|