Odskočit si od Within Temptation v situaci, kdy kapela sklízí úspěch s vynikajícím albem „Bleed Out“, není možná úplně nejšťastnější načasování, ale soukromý hudební svět kytaristy Ruuda Jolieho je od bombastické a hitové produkce jeho domovské kapely tak radikálně odlišný, že to v podstatě ničemu nevadí. O třetím albu, které by vydal pod značkou For All We Know, začal Ruud uvažovat už v době covidového přiškrcení normálního života a za pomoci kolegů, kteří mu dělali společnost i na desce minulé (pouze klávesy od Thijse Schrijnemakerse převzal na svá bedra Ruud), připravil kolekci „By Design Or By Disaster“.
V základu na něm Ruud zase kombinuje progresivní rock s jemným písničkářstvím, ale záběr je o něco širší. Pokud vás v minulých kolech oslovila především křehká atmosféra, dojde na ni i tentokrát, ale není tak dominantní. Pokud vás chytila technická zručnost muzikantů, předkládají For All We Know další úžasnou lekci z hráčských dovedností (asi nejvíc mě baví nevtíravé, a přitom ohromně živé Margaritovy (Pain Of Salvation) bicí). Pokud vám voněly Ruudovy lehoučké melodie, na novém albu je rozhazuje téměř marnotratně. Pokud byste přivítali občasné dravější zakousnutí kapely, nedělají to For All We Know kdovíjak často, ale toto přání vám v několika agresivně vyhrocených momentech Ruudova parta splní.
I přes to, že dravější okamžiky mají velmi šťavnatou příchuť, tam, kde se hraje na melancholii, tam jsou nejsilnější momenty aktuálního alba. Jemně zasněná „All We Did Has Hide“ s akustickou kytarou, Wudstikovým emotivním zpěvem, konejšivou atmosférou, hebkým zvukem a parádní gradací se dlouho zdá být nepřekonatelným vrcholem, ale For All We Know ještě v závěru vytáhnou naprostého žolíka – zasmušilá křehkost v piánovce „Goodbye“, přemýšlivě laskavou sólovou kytara a až niterně intimní Wudstikův projev (jestli v závěru skladby nemáte v koutku oka slzu, zkuste si píseň pro jistotu pustit ještě jednou…).
Na velmi příjemné, přemýšlivé a technicky bohaté cestě, která v extrémech pokukuje po thrashi stejně suverénně jako po jazzu, For All We Know jdou pocitově ohromně do hloubky a staví (i přesto, že se o jejich muzice dá mluvit jako o progresivní) na obyčejné písničce. Je to kouzelná kombinace.
|