Když po dvou zveřejněných albech odešel ze švýcarské formace Thola zpěvák Fredy Salzmann, nastala v sestavě panika. Rozesílaly se inzeráty na všechny možné strany, dlouho se nic nedělo, až někoho napadlo zavolat Thomi Rauchovi, blízkému kamarádovi jednoho z hudebníků. Při zkoušce Thomi svým výkonem "všechny odstřelil", a není se co divit. Zpěvák skutečně patří mezi pěvecké mistry, jeho hrdlo je tělnaté a charismatické, odstínově se pohybující někde mezi Olafem Hayerem a Ralfem Scheepersem. A tím dobré zprávy týkající se party Thola zdaleka nekončí...
Album "Unseen", toho času čtvrtý studiový přírůstek Švýcarů, patří mezi výstavní položky metalového žánru. Jak titul i obal nahrávky napovídá, nepůjde o sluníčkový power, ačkoli ani tento subžánr není v obsahu nového playlistu opomenut. Mnohem výrazněji se o slovo hlásí dramatické stylové struktury, od moderního heavy metalu, přes jemné odstíny progu, až po groove a thrash metal. Hudba Švýcarů působí jako průchod temným domem, kde občas někdo nečekaně rozhrne závěsy, aby poukázal na skutečnou a honosnou krásu vnitřních prostor.
Právě tyto momenty jsou na hudbě švýcarské pětice nejkouzelnější. Když se otevřou velkolepé refrénové květy písní "Ashes & Ghosts", "Killer of the Beast", "Tenderness" či "A 1000 Times" , mají nás západoevropští aktéři zcela v hrsti. Ve spojitosti s výborným Thomiho zpěvem jde o zážitek, ke kterému se chceme opakovaně vracet. Autorská pohotovost, s jakou jsou autoři schopni pozvednout melodické linky z houževnatých metalových nížin k čisté azurové klenbě, je obecně velmi obdivuhodná.
Všímat si toho budeme především v první polovině alba, v té druhé přece jenom chytlavých motivů ubyde. V ten moment se album přibližuje fanouškům spolků Manticora, Nevermore či Angel Dust, tedy sortě posluchačů, která při průchodu temnými hudebními chodbami mnoho světelných průduchů nepotřebuje. Na ostatní ještě čeká odlehčená finálovka "Last Man Standing" s dalším příjemným chorusem. Švýcarský spolek Thola znamená jednoznačné zpestření hudebních playlistů, a to díky kompozičně vyspělé a na mnoha místech silně chytlavé muzice.
|