Z Litoměřic pocházející tuzemský kvintet Existence se prezentuje aktuálním pětiskladbovým počinem. Doufám, že se mi podařilo správně „dešifrovat“ nástrojové příslušnosti aktérů a nepřeklepl jsem se v názvech skladeb, neboť skupina dosti žongluje s novotvary a evidentně ji to baví (viz poznámky v bookletu a obsah jejich webu). Ohledně hudebního zařazení bych se chtěl vyhnout neadekvátnímu a značně zavádějícímu pojmu nu-metal (do kteréžto škatulky je dnes univerzálně tlačen každý „modernější“ spolek), dalo by se více méně shrnout pod všeobjímající pojem X-core, není to však tak jednoduché - v písních najdeme i muzikální vklady, které jsou načichlé etno prvky (viz pralesní bubínkování, cizokrajně laděné vokály a vůbec netradiční práce s rytmem). Vsuvky decentních samplů a elektro zvuků zvukový výraz ještě zpestřují, ve třetí skladbě se navíc jako další nástroj objevuje i saxofon. Zvuk pochází z osvědčeného studia Hostivař a po této stránce nelze skutečně nic vytknout - opravdu povedený sound.
V dnešní době, kdy je angličtina zavedena jako jednoznačně dominantní jazyk, chválím odvahu pustit se do psaní českých textů (angličtina je zastoupena jen prostřednictvím několika výkřiků). Ty nemají nějaký konkrétní děj, obsahují spíš volně řazené představy. Domnívám se, že hlavním cílem při jejich tvoření bylo, aby frázování a melodické linky co nejlépe zapadly do hudby (což se Hyneemu dozajista zdařilo), než že by v nich mělo být obsaženo nějaké důležitější poselství. Vokalista Ton-X umí poměrně dovedně pracovat s hlasem, jeho projev nepostrádá razanci, i vypjatější party zvládá s přehledem. Za nejlepší považuji první dva songy „Jiv z Dorru“ s různorodými vokálními harmoniemi a „Arabian Disco!“. Poslední track „Gayindeh jahrama“ je jakýsi etno úlet s domorodým halekáním apod. Band zaslal navíc ještě CD se skladbou „Na křídlech draků“, která stylově nevybočuje z tvorby a kromě klasických samplů v ní také zazní ještě flétna. Ohledně zpěvu bych si tipnul, že Ton-X má určitě rád Korn.
Oba kotoučky se celkem dobře poslouchají, při stopáži něco přes dvacet minut si Existence dokáže vynutit posluchačovu bdělost. Z tohoto ranku zajisté jeden z těch lepších počinů. Pod čarou bych ocenil pěkné a nezfušované vizuální provedení nosiče. |