Aleš BRICHTA - Růže pro Algernon
Já poslouchám třeba Ghost nebo Slipknot, ale...

BURZUM - Hvis lyset tar oss
Jinak, Burzum mi na kazetách půjčoval v 2.půlce...

Aleš BRICHTA - Růže pro Algernon
Díky, Avrame. Mě to jen přijde fakt divný. :)

Aleš BRICHTA - Růže pro Algernon
BuriedTreasure: Obě skladby byly z poloviny 80....

Aleš BRICHTA - Růže pro Algernon
V článku čtu, že Satanica a titulka byly písně z...

BURZUM - Hvis lyset tar oss
Nádherná nahrávka plná skvělé atosféry. 10/10

Aleš BRICHTA - Růže pro Algernon
Růže pro Algernon byla jednou z prvních desek (...

Aleš BRICHTA - Růže pro Algernon
Dobrá deska, která přišla v dobrou dobu. Škoda,...

Aleš BRICHTA - Růže pro Algernon
Brichta je skvělý zpěvák. Jeho písničky mě...

Aleš BRICHTA - Růže pro Algernon
CD dodnes ve sbírce mám. Žádná další sólovka mě...












Fobia Zine

Metalopolis

metalový magazín ABYSS

Volumemax




Ladislav KŘÍŽEK - Kam hvězdy chodí spát

Rok 1995 byl pro Ladislava Křížka zlomový. Vyšla čtvrtá deska Kreysonu „Zákon džungle“, ovšem posluchači kapele vystavili nezájmem rychlou stopku, kterou zpěvák nesl velmi těžce. Byl zvyklý na slávu, kterou mu vybudoval debut „Anděl na útěku“, album „Křižáci“ i sólovka „Zlatej chlapec“ a věděl, že v explozi grunge, všudypřítomné alternativy a stále populárnějšího eurodisca mu už pšenka nepokvete. „Karel Gott kdysi řekl, že jsem zpěvák, co zazpívá všechno, tedy stejně jako on,“ vzpomínal před časem na dobu před třiceti lety Křížek. Byla to pravda, hlas měl od pána boha, barvu nezaměnitelnou, talentu na rozdávání a na konec kariéry rozhodně nepomýšlel. Jen ji chtěl rozšířit trochu do jiných oblastí, než byla rocková či metalová oblast. Úkrok k vánočním koledám a svátečním skladbám nebylo nic, co by mu někdo zazlíval.

Když Karel Gott natočil na konci šedesátých let „Vánoce ve zlaté Praze“, národ byl z toho paf. Koledy najednou zněly s nádechem nejmodernějšího středního proudu, klasika v mistrově podání získala mnohem civilnější tvář. Něčeho podobného chtěl docílit i Křížek. Nikdy neměl Gottovu reputaci, větší část národa jej registrovala pořád jako někoho, kdo nazpíval „Radegasta“, či pořádně provětral hlasivky ve „Vzdálené“, ovšem, že by zpíval koledy, to bylo trochu z říše fantazie. Krátce po vydání „Zákona džungle“ se na předvánočním trhu objevila kolekce „Kam hvězdy chodí spát“, která Křížka měla představit ve zcela odlišné poloze a předznamenat jeho budoucí kroky. Pro někoho, kdo znal „Radegasta“ a „Anděla“ byla deska překvapující, ovšem po stránce umělecké a zejména pěvecké, byla logickým posunem v jeho kariéře směrem k mnohem většímu uznání od širších mas.

O úvod se postarala „Caro mio ben“ od italského hudebního skladatele z osmnáctého století Guiseppeho Giordianiho, kterou Křížek zpívá s obrovskou pokorou ke staletí starému originálu a jeho hlas libozvučí mezi svátečními tóny nerockových nástrojů. Úvod nastavuje laťku velmi vysoko, záhy po něm přichází jasný vrchol v podobě „Panis Angelicus“, ve verzi od belgicko-francouzského skladatele a varhaníka Césara Francka, jako duet Křížka s Karlem Gottem. Na tomto místě se střetnou dva největší hlasy doby a ačkoliv v pomyslném souboji vítězí o fous Gott, ani o generaci mladší Křížek nezůstává pozadu. Jejich hlasy se proplétají latinským textem a jako správní tenoři dodávají adaptaci z devatenáctého století pořádnou porci dramatičnosti.

Umělecky velmi hodnotný úvod alba se brzy přehoupne ke klasickým českým koledám, ať už je to „Štědrej večer nastal“ (roztomilý v něm je zejména neškolený dětský hlásek) nebo „Chtíc, aby spal“, i zde je Křížek velmi přesvědčivý a s rukama v kapsách dává v tuzemsku tradicionalistickou „Tichou noc“, na níž bylo oko škarohlídského tuzemského posluchače zaměřeno nejvíce. Mnohem méně známá je titulní „Kam hvězdy chodí spát“, což je anglická klasika „The First Noel“, kterou už na „Vánoce ve zlaté Praze“ v originále nazpíval Karel Gott, ovšem Křížek ji opatřil vlastním textem, který patří do ranku podařenějších. Vánoční tématiku ukončí lidovka „Narodil se Kristus pán“, což je další standardní, ačkoliv velmi dobře ceněná práce. Nepochopitelný zlom přichází se závěrečným „Fantomem opery“. Těžko říct, čí nápad byl umístit na konec alba muzikálovou melodii Andrewa Lloyda Webera, odpudivý taneční kabát dokáže v okamžiku sváteční atmosféru předchozích minut rozdupat na prach. Na druhou stranu vokální pojetí, propojující hlasy Křížka a operní pěvkyně Evy Urbanové, je naprosto úchvatné a čistě po pěvecké stránce se jedná o jednu z nejlepších světových adaptací, ostře kontrastující s pouťovým hudebním pojetím. Je to velký paradox, stejně jako umístění skladby na tuto desku.

Hodnotit body ji nemá smysl. Křížek odvedl jeden ze svých životních výkonů, protože byl na vrcholu formy. Negativně lze nahlížet na podivnou dramaturgii, ale i na dost hrozný obal, který hyzdí loga některých sponzorů. Taková byla doba, takže výčitka není ani příliš na místě. Pro dnešní sváteční večer by mohla být tato záležitost dobrým tipem, protože ukazuje, že i rockeři dokáží nahrávat vkusné vánoční desky.

Jan Skala             


www.ladakrizek.cz

YouTube ukázka - Panis Angelicus

Seznam skladeb:
1. Caro Mio Ben
2. Panis Angelicus
3. Štědrej večer nastal
4. Chtíc, aby spal
5. Tichá noc
6. Kam hvězdy chodí spát
7. Narodil se Kristus pán
8. Fantom opery

Sestava:
Ladislav Křížek - zpěv
Karel Gott - zpěv
Eva Urbanová - zpěv
Zdeněk Blažek - kytara
Zdeněk Jiroušek - housle
Petr Hkaváč - housle
Roman Stehlík - cello
Václav Týfa - trubka
Jaroslav Pelikán - flétna
Jiří Zajíc - viola
Miroslav Vydlák - klávesy
Bambini di Praga - sbory
Rok vydání: 1995
Čas: 25:28
Label: Happy Music
Země: Česká republika
Žánr: classical

Diskografie:
1991 - Zlatej chlapec
1993 - Klíč k mé duši
1995 - Kam hvězdy chodí spát
1997 - Všem láskám
2005 - Gloria
2007 - Nejde vrátit čas?

Související články

Foto: archiv kapely


Vydáno: 24.12.2024
Přečteno: 733x




počet příspěvků: 1

Titulek:Příspěvek:Datum:Jméno:
Za mě strašně...25. 12. 2024 12:14 Demonside


 
Metalforever.info © 2006 - 2025     RSS - články

stránka byla načtena za 0.50101 sekund.