RISK - The Reborn
Pre mňa je zase uťahané nič doska nasledujúca,...

RISK - The Reborn
Já bohužel nemohu s recenzí souhlasit,pro mně je...

RISK - The Reborn
U nás šířil osvětu místní majitel CD půjčovny....

Jack RUSSELL - Shelter Me
Tyhle reedice vůbec nekupuj, to nemá...

Jack RUSSELL - Shelter Me
Koukám, že dnes je na netu za 15 euro, což není...

RISK - The Reborn
Výborná deska od začátku do konce nemá chybu...

Jack RUSSELL - Shelter Me
Jo jo, nejdražší cd mojí sbírky. Tehdy jsem za ní...

Michael KISKE, Andi DERIS (HELLOWEEN) - Vydali jsme ze sebe to nejlepší
Z poslední desky hráli "Best Time", "Mass...

Michael KISKE, Andi DERIS (HELLOWEEN) - Vydali jsme ze sebe to nejlepší
„Budeme hrát polovinu nového alba a ne jen staré...

DEVIN TOWNSEND - PowerNerd
Miloval som Devina, aj som nejake 2-3 koncerty...












Fobia Zine

Metalopolis

metalový magazín ABYSS

Volumemax




IRON MAIDEN - The Book Of Souls

Letos je to už pětatřicet let, co poprvé z obalu desky na svět vykoukl Eddie, nesmrtelný maskot a jedno z poznávacích znamení Iron Maiden. To už je pádný důvod k oslavě, která ovšem vůbec nemusela být. Dlouho se spekulovalo, přemýšlelo a mlžilo o tom, jestli deska „The Final Frontier“ z roku 2010 nebude vůbec posledním albem v kariéře kapely. Muzikantům už táhne zhusta na šedesátku (v případě bubeníka Nicka McBraina dokonce na čtyřiašedesátku) a navíc Bruce Dickinson konec loňského roku a začátek toho letošního sváděl boj s rakovinou. Vyhlídky proto nevypadaly vůbec dobře. Proto ohlášení vydání novinky působilo jako takový malý blesk z čistého nebe. Navíc dvojalba!

Abych se přiznal, nijak zvlášť mě oznámení dvojalba do kolen nedostalo. Navíc dvojalba, kde budou skladby kolem deseti minut dlouhé a dokonce jedna osmnáctiminutová, protože jestli mě něčím v posledním letech Iron Maiden prudí nejvíc, tak to jsou právě až nesmyslně protahované stopáže jejich skladeb i celých alb. Ale budiž, holt to k Maidenům dnešních dnů patří a člověk to buď musí respektovat nebo nechat být. Na druhou stranu, koho by také bavilo poslouchat stopadesátou variantu na „Run To The Hills“.

Před měsícem vylétla první vlaštovka v podobě pilotního singlu „The Speed Of Light“. Skladby ostré, jak se na předskokana desky sluší a patří, vcelku dobře poslouchatelné, ale až tak nějak moc konzervativní. Obsahuje totiž naprosto všechno, co Iron Maiden dělá Iron Maiden, od klasických brejků Nicka McBraina, přes cválavou basu, střídání se v kytarovém sólování až po klasický vokální projev Bruce Dickinsona. Když někdo v internetových diskuzích podotkl, že „The Speed Of Light“ je nejlepší singl od dob „The Wicker Man“, měl v podstatě pravdu. Ovšem zase jich od roku 2000 tolik nevyšlo a i celé desky z tohoto období rozhodně nepatří k těm nejlepším v historii Železné panny. To samozřejmě neplatí o naprosto otřesném videoklipu.

Ovšem celé nové album otevírá „If Eternity Should Fail“ z pera zpěváka Bruce Dickinsona a startuje jej v grandiózním stylu. Skladba je to atmosférická, plná nosných melodií a velice přesvědčivého, silného refrénu. Vkusně působí i využití akustických kytar, které gradují atmosféru. „If Eternity Should Fail“ je i díky tomu jeden z nejlepších otvíráků všech desek Maidenů. S následujícím pilotem „The Speed Of Light“ tak tvoří velice silnou úvodní dvojici skladeb.

Ovšem s „The Great Unknown“ začne povážlivě padat řetěz. Na ploše skoro sedmi minut kapela ne a ne najít nějaký nosný motiv a do konce skladby jako by se dopracovala silou vůle. „The Red And The Black“ je na tom přece jen lépe, i když v žádném případě nedosahuje úrovně úvodní dvojice. Za zmínku zde stojí refrén, který může trochu evokovat „Heaven Can Wait“ ze „Somewhere In Time“. Jenže… tahle skladba má přes třináct minut a s neotřelými nápady si Iron Maiden vystačí zhruba jen na poloviční plochu, zbytek tvoří zbytečné instrumentální pasáže, které prostě nedokáží udržet soustředěnou pozornost.

Naštěstí přichází „When The River Runs Deep“, ostřejší kompozice (kde kytarový riffing může připomenout dvacet let starou „Man On The Edge“) navazuje na zpřetrhanou nit a vrací desce glanc. Zde zaujme i netradiční refrén, kde kapela navzdory svým zvyklostem zpomalí na polovinu. V celkovém kontextu ale „When The River Runs Deep“ působí spíš jako kousek, který připravuje živnou půdu pro titulní monstrepos „The Book Of Souls“. Emoční výbuch, který startují orientální kytary, jenž se přelijí do riffu, který by klidně mohl stát vedle slavného „Kashmiru“ od Led Zeppelin, což potvrzují i smyčce, které podbarvují Dickinsonův hlas. V tomto případě ani nevadí, že tahle věc má deset minut, protože Iron Maiden v ní mají stále co nabídnout. A že důležitou roli zde hrají klávesy? V roce 1986 z toho byl neskutečný poprask, dneska už to nikomu nepřijde…

Více než hodinu a půl bylo nutné rozdělit na dva disky a proto dvojku startuje rychlejší „Death Or Glory“, což je jakási méně hitová dvojka „The Speed Of Light“. Ostatně obě skladby pochází z pera skladatelské dvojice Bruce Dickinson – Adrian Smith. Pak přichází největší přešlap alba a tím je začátek jinak zdařilé „Shadows Of The Valley“, protože v tu ránu máte pocit, že vám někdo v přehrávači vyměnil novinku za „Somewhere In Time“ a pustil „Wasted Years“. Ano, až tak si jsou oba titulní riffy podobné. Jinak ale skladba žije vlastním životem a zaujme hlavně refrénem a takřka geniálním využitím kytar v této části.

S „Tears Of A Clown“ pomalu přichází velkolepé finále. Úvod spíše připomene náladu Dickinsonovy sólovky „Balls To Picasso“, ovšem jinak se jedná o klasickou maidenovskou věc, která sahá někam k „Seventh Son Of A Seventh Son“ s výrazným refrénem. „The Man Of Sorrows“ (ne, nejedná se o totožnou věc, jako měl Dickinson na desce „Accident Of Birth“) se rozjíždí sice jako balada, ovšem postupně skladba roste, aby vygradovala v… „Empire Of The Clouds“. Dlouho předem diskutované osmnáctiminutové rockové suitě, kterou má na svědomí Dickinson. Tahle skladba, kterou jen pomalu rozjíždí klavír, housle a akustická kytara, stojí mimo všeho, co na „The Book Of Souls“ je. Dickinsonovi se totiž podařilo stvořit majestátní kompozici ve stylu epických věcí The Queen, svou soukromou „Bohemian Rhapsody“. Místy z této věci cítíte „Alexander The Great“, jinde „Tears Of A Dragon“, na dalším místě „Sign Of The Cross“, ale po těch osmnácti minutách, které ale uběhnou jako voda, musíte uznat, že tohle je vrchol tvorby novodobých Iron Maiden.

A resumé celé té kolekce? Pokud by se mělo jednat o poslední nahrávku (což ale sám Dickinson v uplynulých dnech popřel), je to rozloučení o mnoho důstojnější, než unavený „The Final Frontier“. A „Empire Of The Clouds“ dokonce ukazuje směr, kterým by se Iron Maiden v posledních letech své kariéry mohli ubírat. Ukazuje cestu ven ze slepé uličky, kde Železná panna přece jen nějakou dobu tápe.

„The Book Of Souls“ není nejlepším albem kapely. To snad ani nikdo nečekal, že by strčila do kapsy třeba takovou „The Number Of The Beast“. Může ale hrdě stát v druhém šiku za klenoty z let 1982 až 1988. Možná přenáší Železnou pannu do nových časů, kde šestice muzikantů bude tvořit majestátní art rockové eposy a logicky završí svou kariéru se ctí a veškerou vážností.

(Bodování nelze brát v souvislosti kompletní diskografie. V tom případě by bylo nutné dva body ubrat).

Jan Skala             

Iron Maiden. Ta dvě slova budí úctu a respekt. Před každým dalším albem jsem natěšený a nervózní zároveň. Bude mít kapela i po pětatřiceti letech co říci? Dokáže mne má nejoblíbenější skupina opět „dostat“?

„The Book Of Souls“ není deska, která by svá kouzla odkryla už od prvního poslechu a je potřeba jí dát trochu čas. Ostatně to platí prakticky o všech albech legendárních Angličanů. Je to zejména díky tomu, že si kapela libuje především v dlouhých kompozicích. Přesto oproti minulým deskám přibylo několik kratších a údernějších skladeb. Například singlová „Speed Of Light“, která mne na první poslech příliš nezaujala, ale poté jsem překvapivě zjistil, že se mi refrén až nebezpečně usídlil v mysli a nejde z ní ven. „When The River Runs Deep“ mne zase příjemně překvapila rychlým tempem a vítaným přitvrzením. Celé album je rozděleno na dva disky, přičemž na tom druhém jsou právě spíš kratší kusy. „Death Or Glory“ představuje asi ten nejklasičtější heavy metal na desce. Rychlá a úderná věc, avšak na klasiky z osmdesátých let prostě nemá. Oproti singlu jí také chybí lepší refrén. „Tears Of A Clown“ je pak pocta Robinu Williamsovi a nutno říci, že povedená.

Dlouhé a epické skladby k Iron Maiden prostě patří, a když to shrnu velice rychle, tak „If Eternity Should Fail“, „The Red And The Black“ a „The Book Of Souls“ obsahují prvky, které jste mohli slyšet v podobně dlouhých kusech i na jiných albech. To neznamená, že by se kapela vykrádala, ale spíš umně využila svých zkušeností a nechala promluvit svůj tradiční rukopis. Zejména titulní píseň má opravdu ohromný a patří k tomu nejlepšímu, co Iron Maiden vytvořili.

Jak bylo řečeno, tyhle skladby mají vše, co u IM už v nějaké podobě bylo k slyšení. Přesto si kapela nějaké ty nové prvky a překvapení připravila. „The Man of Sorrows“ je jedna z nejprogresivnějších věcí, co jsem od Iron Maiden slyšel. Skvělá práce s atmosférou a náladou, která se během skladby vyvíjí a udržuje posluchače v napětí. Rovněž vynikající a překrásné kytarové harmonie a prog rockové vyhrávky lahodí uchu. Tady musím pochválit také producenta Kevina Shirleyho, který je často kritizován, ale tentokrát odvedl výbornou práci. Jen si poslechněte třeba ty bicí, to je prostě slast.

Největším „inovátorem“ ve skupině byl dle mého Bruce Dickinson. I úvodní věc desky z jeho pera zní ne úplně typicky pro kapelu, ale jeho trumfem a trumfem celého alba je závěrečný megaopus o osmnácti minutách „Empire Of The Clouds“. Textově zajímavý příběh s excelentním hudebním doprovodem. Takhle jste Iron Maiden ještě neslyšeli. Kapela se zde lehce dotkla vážné hudby, Dickinson rozehrává ohromné hudební divadlo a vy si jen vychutnáváte tuhle ohromnou muziku. Osmnáct minut uteče jak voda a vlastně bych poslouchal ještě dál.

Z mého pohledu nemá cenu říkat, která deska IM je nejlepší, sám to nevím, nemám to určené. Iron Maiden prostě už natočili spoustu skvělých desek, některé se staly legendami a pilíři žánru. „The Book Of Souls“ je „jen“ dalším výborným zásekem do bohaté diskografie této heavy metalové ikony. Na rozdíl od Pepsiho dávám známku, kterou srovnávám i s ostatními deskami.
Supermartonátor 8,5/10

www.ironmaiden.com

YouTube ukázka - The Speed Of Light

Seznam skladeb:
Disc 1:
1. If Eternity Should Fail
2. Speed of Light
3. The Great Unknown
4. The Red and the Black
5. When the River Runs Deep
6. The Book of Souls

Disc 2:
1. Death or Glory
2. Shadows of the Valley
3. Tears of a Clown
4. The Man of Sorrows
5. Empire of the Clouds

Sestava:
Bruce Dickinson - zpěv, klavír
Dave Murray - kytara
Adrian Smith - kytara
Janick Gers - kytara
Steve Harris - baskytara
Nicko McBrain - bicí

Rok vydání: 2015
Čas: 92:11
Label: Parlophone
Země: Velká Británie
Žánr: heavy metal

Diskografie:
1980 - Iron Maiden
1981 - Killers
1982 - The Number Of The Beast
1983 - Piece Of Mind
1984 - Powerslave
1986 - Somewhere In Time
1988 - Seventh Son Of A Seventh Son
1990 - No Prayer For The Dying
1992 - Fear Of The Dark
1995 - The X-Factor
1998 - Virtual XI
2000 - Brave New World
2003 - Dance Of Death
2006 - A Matter Of Life And Death
2010 – The Final Frontier
2015 - The Book Of Souls

Související články

Foto: archiv kapely


Vydáno: 04.09.2015
Přečteno: 12977x




počet příspěvků: 121

Titulek:Příspěvek:Datum:Jméno:
Není o čemPět let čekání...13. 03. 2020 10:12 David Svoboda
Tady Di'Anno...9. 12. 2015 19:19 adrian
To je jednoduché......na to, aby...9. 12. 2015 11:15 Kolík
Překvapuje mě,...9. 12. 2015 11:04 Anonim
To b.wolfDebut a Killers...8. 12. 2015 21:15 Kolík


 
Metalforever.info © 2006 - 2024     RSS - články

stránka byla načtena za 0.18953 sekund.