Pokaždé, když vyjdou noví Master´s Hammer, je to událost. Už jen proto, že ta deska vůbec vyjde, ale také proto, že nikdy nikdo neví, co od této kapely očekávat. Každý má v paměti totálně kultovní debut „Rituál“, který neovlivnil jen českou metalovou scénu, ale i takové veličiny jako jsou třeba Moonspell, Behemoth nebo Immortal. Dvojka „Jilemnický okultista“ začala pošilhávat po avantgardnějšímu pojetí muziky a následující „Šlágry“ už byl takový úlet, že to řada fanoušků nezkousla.
Předák Franta Štorm, léta považovaný za nedotknutelnou metalovou ikonu, začal prohlašovat, že metal je primitivní hudba a že vlastně poslouchá Pet Shop Boys. A kapela přestala fungovat. Nikdo neohlásil rozpad, nikomu už na tom nezáleželo. Rok 2009 ale všechno změnil. Jako blesk z čistého nebe sjelo do přehrávačů album „Mantras“, které kombinovalo blackmetalovou minulost s úchylnou elektronikou, kterou kytarista Necrocock prezentuje na svých projektech Kaviar Kavalier a Necrocock. Ze zpětného pohledu se jedná o unikátní, velezajímavé dílo, které představilo Master´s Hammer z trochu jiné, a osobně můžu říct, že z té zajímavé stránky.
„Může se stát, že už nikdy nic nevydáme,“ řekl pro vydání „Mantras“ Franta Štorm a fanoušci se pomalu smiřovali s tím, že „Mantras“ může být posledním albem. Minulé dny ale všechno změnily. Už koncem roku oficiální stránky hlásaly, že kapela natáčí novou desku s živým bubeníkem Honzou Kapákem, ale také to, že Necrocockovy chorobně-úchylné kytarové linky mohou dostat více prostoru. Člověk si o tom mohl myslet cokoliv. Ostatně jako v případě Master´s Hammer pokaždé. Začátek února ale udělal čáru přes rozpočet všem pochybovačům, kteří si mysleli, že by „Vracejte konve na místo“ mohly třeba navazovat na „Šlágry“, Štormův projekt Airbrusher nebo šly ve stopách Necrocockových aktivit.
„Vracejte konve na místo“ je prastarý black jako řemen. Hned z úvodních tónů je jasné, že se na experimenty hrát nebude a že dvacetiletá propast mezi „Okultistou“ a „Konvemi“ jako kdyby vůbec neexistovala. Hned úvodní „Nordfrostkrampfland“ jede v pekelných blackmetalových kolejích a když ji porovnáme se stylově příbuzným Torrem, který rovněž nedávno vydal novinku, jasně slyšíme, kdo je tedy ten povolaný a větší frajer a kdo zní jako Mistrův učeň prolézající třídy s odřenou prdelí.
Štorm stále udivuje svým masakrózním štěkotem, který sice od dob „Ritualu“ ztratil trochu na síle, ovšem dovolím si tvrdit, že není na blackové scéně snadněji rozpoznatelný zpěvák. I když se místy, jako třeba ve skladbě „Šumava“ pouští do nižších poloh, stále je to ten starý dobrý Štorm.
Celkově novinka působí mnohem sevřenějším dojmem než „Mantras“, ale tím rozhodně není řečeno, že by byla jednotvárná, až monotónní. Po podrobnějším poslechu vyleze na povrch množství hitů, z nichž nejvýraznější jsou úvodní dvojice „Nordfrostkrampfland“ a „Šumava“, pak titulní věc s nebeskými vokály a „Lovecraft“, kde svou úchylnou (pochopitelně, jak jinak) stopu zanechal Necrocock.
A zápory? Jsou tady, samozřejmě. Trochu mi chybí přítomnost Vlasty Vorala, i když pochopitelně klávesy ani samply nechybí. Ovšem takové nápady, které Voral zapojil třeba do skladeb „Tympán“ nebo „Domanin“ (oboje „Mantras“) tady mírně chybí. Co ale chybí úplně nejvíce, to je absolutní absence Silenthellových tympánů, které vždycky hudbu Master´s Hammer dělaly ještě mnohem zajímavější a dodávaly jí jakýsi pohanský nádech. Ale budiž, buďme rádi, že „Konve“ vyšly a že jsou takové jaké jsou… Zaplaťpánbůh (nebo kodokoliv jiný) za ně…
|