Sebastian BACH - Child Within The Man
Nějak mi ta deska sedla a v porovnání s Gangs All...

DOMAIN - Our Kingdom
Výborně. Prvni dvě desky jsou bomby

Blíží se soumrak psaní recenzí?

Power metalové art-motivy na přebalech alb nikdy nepatřily mezi výkvět uměleckého oboru, přesto se zdá, že kapely v poslední době objevují nové dno. Stačí se podívat na covery novinek Freedom Call, Unleash the Archers, Sonata Arctica nebo Rhapsody of Fire, ve všech případech jde o nenápadité malůvky, které vyvolávají v lepším případě úsměv, v tom horším mírnou fyzickou nevolnost. Co je však zajímavé, krom infantility je na nich rovněž možné pozorovat jistou míru umělosti. Právě v tu chvíli se na mysl vkrádá otázka, nakolik za těmito výtvory stojí umělá inteligence. Jakoby hudebníci zadali kreslíři (ať už živému nebo nikoli) několik základních parametrů (např. "drak", "duha", "epická scenerie"), a o nic víc se nestarali. Je pravda, že power metal je kýčovitý žánr a jako takový snese leccos, navíc nejdůležitějším faktorem vždy zůstane hudba. Ta se ve většině uvedených i neuvedených případů těší slušné kvalitě a hlavně nese jasnou "člověčí" stopu, takže není nutné panikařit. Zároveň se ale objevuje čím dál větší počet alb, které jsou stvořeny umělou inteligencí. Jelikož se nacházíme v rané fázi těchto pokusů, je snadné poznat, že za tvorbou nestojí živá persona. Rozdíly už ale v mnohých případech nejsou velké a je třeba počítat s tím, že se budou nadále zmenšovat. Pak bude jenom na nás, posluchačích, s jakou mírou ochoty na tuto nelidskou hru přistoupíme. Já osobně se jí účastnit nehodlám, ale zároveň si kladu sžíravou otázku: budeme vůbec v budoucnosti schopni poznat rozdíl mezi tím, co vytvořil člověk, a co má na svědomí AI? A nepřibližuje se tím pádem soumrak psaní recenzí? Zatím není třeba bít na poplach, ale nikdo nemůže s jistotou říct, jak dlouho tento stav ještě vydrží...

Petr Štěpnička, 20. 5. 2024

Janet GARDNER - Janet Gardner

Více než deset let nebylo po půvabné zpěvačce z Aljašky Janet Gardner ani vidu ani slechu. Po té, co tak neslavně dopadl comeback druhdy velmi známých hairmetalistek Vixen, když jejich třetí deska „Tangerine“ zoufale propadla, zmizela ze scény i Janet. V té době už měla také mateřské povinnosti a proto na nějaké obrážení malých klubů a hospod (Vixen tenkrát skutečně moc lidí nezajímaly) nebyl čas ani nálada. ..více

[25.08.2017]

Bruce DICKINSON - Balls To Picasso

Byla to doba, kdy padaly legendy… Nejprve roce 1992 ohlásil Rob Halford odchod z Judas Priest a rok později jej následoval Bruce Dickinson, který poslal po létech sporů do háje Stevea Harrise i s celými Iron Maiden. „Měl jsem odejít už v roce 1985,“ hlásal tehdy do světa zpěvák, „už při turné „Life After Death“ jsem se musel každé ráno přemáhat k dalšímu koncertu. Největší spory byly samozřejmě mezi mnou a Stevem Harrisem.“..více

[24.08.2017]

[14 komentářů ]

HAMMERFALL - Glory To The Brave

Stalo se to v době, kdy metal poslouchali pouze nejoddanější příznivci, kteří zůstali imunní vůči grungeové epidemii. Zlatá éra těžkého kovu byla nenávratně pryč, což ovšem ani v nejmenším neznamenalo, že metal zanikl. Pouze s poklidem vyčkával na svůj opětovný úder, na někoho, kdo intuitivně vyčíhá správný moment a nejkrásnější žánr ze všech opět přivolá na svět jako džina z láhve. Takový okamžik je jistě souhrou řady okolností, ..více

[24.08.2017]

[14 komentářů ]

ANSELM - Technopolis

V roce 2009 vznikla v Ostravě death metalová parta Oblivion, která vydala o dva roky později své jediné demo a pak se na pár let vytratila. Nyní se vrací pod novým názvem Anselm a pouští na světlo světa svou debutovou nahrávku s názvem „Technopolis“. Kapela tvrdí, že hraje melodický death metal, ale popravdě je to s jejich zaškatulkováním trochu těžší. Rozhodně nečekjte klasický melodeath, nic severského, spíš muzika, která přesně sedne k místu, odkud skupina pochází...více

[23.08.2017]

VENOM INC. - Avé

To, že v čele britské legendy Venom stál někdy jistý Tony Dolan, říkající si Demolition Man, ví dnes snad už jen skalní fanoušci. Pro širší rockovou veřejnost vždy tahle kapela bude stát na třech pilířích. Na Cronosovi, Abaddonovi a Mantasovi. Třech pekelnících, kteří na začátku osmdesátých let vtiskli prvotní pečeť do žánru, který sami pojmenovali black metal. Vycházeli pak z nich všichni. Bathory, Hellhammer, Celtic Frost, Possessed, Mayhem… Ovšem na konci osmdesátých let se tahle trojice poštěkala natolik,..více

[23.08.2017]

ACCEPT - The Rise Of Chaos

Je docela zvláštní, že dva z nejzásadnějších nestorů německé metalové scény vydávají svá nová alba v rozpětí jednoho týdne a u obou dvou lze v podstatě narazit na podobný zádrhel – od prvního tónu je nad slunce jasné, kdo vám hraje, léty definovaný sound a výraz je naprosto jednoznačný. Od prvního tónu je naprosto zřejmé, že vás kapela nemá v podstatě jak překvapit. Od prvního tónu je zjevné, že to kapele maximálně šlape. ..více

[22.08.2017]